• 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗿𝘁 𝗶𝗻 𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗻 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝗹𝗲𝗶𝗱𝗲𝗿𝘀
  • 𝗣𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝘁𝗿𝗮𝗷𝗲𝗰𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝗵𝗼𝘂𝗱𝗲𝗿𝘀
  • 𝗔𝗺𝗯𝗶𝘁𝗶𝗲- 𝗲𝗻 𝗴𝗿𝗼𝗲𝗶𝘀𝗰𝗮𝗻
  • 𝗚𝗿𝗮𝘁𝗶𝘀 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗹 𝗾𝘂𝗶𝗰𝗸𝘀𝗰𝗮𝗻
  • 𝗠𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿𝘀𝗵𝗶𝗽 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝗺𝗮𝗻𝗮𝗴𝗲𝗿𝘀
Home » Zondagavondblogs » Als een tandarts uit je team voor zichzelf begint, hoe ga je dan goed uit elkaar?

Als een tandarts uit je team voor zichzelf begint, hoe ga je dan goed uit elkaar?

Gepubliceerd op 6 maart 2022 om 01:23

We hebben deze keer een online meeting, hoewel we beiden liever face to face afspreken is dit voor nu even handiger. Hij appte me vanmiddag:"Ruth nu gaat Sjoerd ook een eigen praktijk beginnen." We appten wat heen en weer en besloten vanavond dus te Google meeten. Arno heeft een alles-in-1-traject voor hem en zijn praktijk dus super fijn zo instant-sparring zonder gedoe over facturatie enzo.

Sjoerd heeft een concurrentie beding natuurlijk ondertekent in het samenwerkingsverband contract. Maar nu legt hij Arno het vuur aan de schenen omdat hij een tweekamer praktijk kan overnemen binnen de straal van 40 kilometer. Arno is not amused natuurlijk, Sjoerd heeft een vaste patiënten populatie en de kans dat patiënten overstappen is groot. Ik merk dat vaak praktijk houders en degene die 'voor zichzelf begint" vaak recht tegenover elkaar komen in zo'n geval. En dat is altijd schadelijk en onwenselijk. Ik wil dus met Arno de middenweg gaan zoeken.

Natuurlijk is het even slikken als een behandelaar uit je team voor zichzelf wilt beginnen. Maar jij bent ook voor jezelf ooit begonnen, het is niet persoonlijk. Ga goed uit elkaar.

Het besef dat degene die vertrekt met een goed gevoel over je samenwerking een gratis visitekaartje is, mag best groter binnen de tandheelkunde. Ontbound noem je dat proces van vertrekkende medewerkers papieren en goed afscheid van nemen. Inbound geven we veel geld aan uit, fees van recruiters worden betaald, mooie beloftes op papier gezet en zelfs wordt nieuw instrumentarium soms aangepast. Maar Ontbound verdient ook aandacht. Veel meer aandacht. Het is ook best iets om trots op te zijn. Kennelijk heb je de behandelaar geïnspireerd en genoeg zelfvertrouwen gegeven om op eigen benen te gaan staan. Dan heb je echt wel iets goed gedaan hoor 

Je mag de teleurstelling heus wel even voelen, vanuit daar kun je een andere samenwerking opbouwen.

Soms moet je daarin eerst dingen facen voor je ze kunt aanvaarden en omarmen. Sjoerds ambitie om zijn vleugels uit te slaan kun je niet temperen of negeren. Gebruik die ambitie energie van Sjoerd in je positie. Hoe dan? Dat doe je door om de tafel te gaan: "Kun je nog een jaar lang 1 dag per week bijvoorbeeld op kamer 3 werken bij ons, zodat patiënten langzaam kunnen wennen aan een andere behandelaar?' (Afbouwconstructie) Of 'Kunnen we afspreken dat je actief meewerkt voor een vervangende tandarts voor je weggaat?'  Maar ook een vraag kan zijn:"Zullen we een doorverwijs samenwerking aangaan: dat je jouw patienten Sjoerd, doorverwijst naar onze mondhygiënisten." 

Ik weet dat ik hierin controversieel ben. Maar ik vind het echt dat praktijkhouders een minder naïeve houding mogen aannemen. Ik begrijp de teleurstelling maar begrijp niet dat bij de inbound niet al besproken is: wat doen we als je voor jezelf gaat beginnen. En dat gaat véél verder dan een concurrentie bedingen. Dat gaat over gunnen. Over samenwerken. Vice versa.

Een jonge ambitieuze tandarts die een paar jaar in je praktijk wil werken om daarna voor zichzelf te gaan beginnen doet er zelf ook goed aan de kaarten vanaf het begin open op tafel te leggen. Spreek al bij het intake gesprek over hoe lang hij/zij denkt te blijven en wat de ambities zijn. Ik ken een praktijk eigenaar die nu zelfs na eerst samen gewerkt te hebben op 1 praktijk met een andere praktijk, 4 dorpen verderop, de 3D CT-scanner apparatuur nog delen en bij ziekte elkaars assistentes inzetten. Ze hebben autonomie van eigen praktijk maar werken nog wel samen. Het kan als je zakelijk hele duidelijke afspraken maakt waar beiden zich aan willen committeren. Evalueren van afspraken en bijschaven eens per half jaar is echt belangrijk, blijf face to face met elkaar communiceren af en toe. Who stays connected stays grounded.

Het is ook ok als je geen samenwerking meer wilt, prima, maar sluit het dan wel goed af. De vertrekkende behandelaar zal altijd positief aan je praktijk terugdenken. 

Voor Arno is het natuurlijk best even slikken. Voordat je een tandarts vindt die gewoon lekker in het team ligt en behandeld op een manier dat het je praktijk versterkt ben je vaak best lang op zoek. Er is gewoon een tekort aan tandartsen dus ik er heus niet te makkelijk over, begrijp me niet verkeerd. Het is gewoon balen. Maar zet de baal energie om in samenwerk energie en ga goed uit elkaar. 

We bespreken de mogelijkheden en Arno zou met Sjoerd en mij een gesprek inplannen. Dan kunnen we samen een aanvliegroute tot outbound bespreken. Ook richting de patiënten. Arno wil graag dat ik zo wie zo in de nieuwsbrief de patiënten (nadat meer helder is) op de hoogte ga brengen. Ondertussen gaan we werven en als er een nieuwe tandarts komt zet ik het op het zorgscherm. Maar eerst gaat Arno nadenken over wat hij voor zichzelf prettig zou vinden om met Sjoerd meer op 1 lijn te komen. Vanuit daar kunnen afspraken gemaakt worden en in een bindend verslag worden vastgelegd door beiden. Ik ken Sjoerd, en weet dat hij heel veel heeft geleerd deze drie jaar bij Arno. En dat hij hem een warm hart toe draagt. "Maak daar gebruik van", denk ik dan. Dat gaan we doen. Zo krijgt Sjoerd een kans goed weg te gaan en Arno een kans op versterkende samenwerking buiten eigen praktijk. Als de leerling de leraar wordt, verzet je er niet tegen, wees trots dat je een tutor bent geweest. Omarm je rol en zaai wat je geoogst hebt.

Met de praktijk quickscan zie je waar de aandacht meer naartoe mag.

De korte analyse van de Quickscan krijg je Gratis in je mailbox binnen 24 uur.

*De namen zijn op verzoek onherkenbaar gemaakt, de eigenaar heeft deze blog goedgekeurd.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.