Waarom het concurrentiemodel niet meer werkt voor mij

Gepubliceerd op 10 april 2022 om 12:19

Comfortabel correntuemodel of gewoon collega's durven zijn?

Deze week heb ik een aantal dingen uit mijn comfortzone gedaan. Ik ben live gegaan, heb een webinar gehost én heb een fotoshoot gehad. Het voelt super goed om mezelf te pushen en voor mij is de uitdaging om de druk er nu op te houden. Want er komen natuurlijk weer posts en webinars, in mei presenteer ik op de Dag van de Praktijkmanager over 'feed back en positieve communicatie op de praktijk' en komende week maak ik 1 op 1 kennis met mijn nieuwe leerlingen in de KDMS Academy. Ik heb er echt zin in. Ik hou van mijn werk, ik hou van mijn onderneming. Het voelt zo goed om mensen te kunnen helpen vanuit expertstatus. Steeds vaker krijg ik een appje van een chef de Clinique die met me wil sparren. In het eerste telefoongesprek gaat 't vaak al vanzelf. 

En het lijkt wel dat de mensen die de meerwaarde zien van 1 op 1 ipv samenwerken met een groot instituut. Voor andere  werkt juist het anonieme van een grote opleider. En dat is prima.

 

Praktijken draaien ook weer stabieler omzet en natuurlijk is er dan weer budget voor verdiepen, verbreden, verbeteren als eigenaar of voor de praktijk manager. Dat was met de lockdowns wel anders. Tjonge, wat hebben veel praktijken het zwaar gehad, en veel zijn nog niet helemaal financieel stabiel. Dat doet me pijn om te zien. Ik hoor nog steeds ook dat er veel zieken zijn maar ook heb ik het idee dat er veel meer irritaties zijn in teams. Dan denk ik: "Wacht niet tot t erger wordt..' Er zijn best veel mensen die praktijk eigenaren een vorm van ondersteuning bieden. Hoewel ik, zoals Natasja Dik-Guliker zo mooi zei: 'pionier ben in e-learning aanbieden (hybride) en executive coaching' zijn er echt nog meer Ruthachtigen die praktijken kunnen helpen. Het vervelende is dat ze snel in een soort concurrentie modus me benaderen. Jeeminee wat heb ik daar een verschrikkelijke hekel aan. Zelfs hele grote opleiders concurreren met me, ik de eenpitter, zo onsympathiek vind ik dat.

 

'Voel je gevleid' zei iemand laatst. Maar dat voelde ik niet. Ik voelde me geïrriteerd. De knmt heeft toen ik net startte, 1 op 1 teksten en trajectvormen van me overgenomen, zonder overleg. Ze vonden het niet jatten maar geïnspireerd raken. Mijn klomp brak.Toen ik ze op het intellectuele eigendomsrecht wees kreeg ik een berichtje;"We hebben een grote juridische afdeling, als je wilt kun je daarmee contact opnemen". Een bevriende advocaat had er wel zin in, die zag t dreigement als een uitdaging maar ik niet. Ik ben eigenwijs van aard en dacht dapper: "Ik verzin wel iets beters"  en ontwikkelde door en verzon nog betere diensten. Toevallig (hoewel toevallig..) kreeg ik vlak daarna een grote opdracht, ik zei er heel blij mee te zijn en toen ik later vroeg waarom hij dan mij wilde terwijl knmt bijna zelfde gratis aanbood antwoordde hij:"je denkt toch niet dat ik de knmt in mijn "keuken wil laten kijken  Ruth" hahaha wat een eye opener. Zo had ik t nog niet bekeken. Ik begon daardoor zelf ook mijn meerwaarde te zien, of eigenlijk er meer in te geloven, dat duurt even als je net begint. We werken trouwens nog steeds samen en ik denk dat ik nog jaren aan deze praktijk verbonden blijf. Nu geen traject meer maar 5 keer per jaar een lange sparringsessie. Werkt super.

 

Het was een mooie les maar irritant was het gedonder wel. Ik was net begonnen, ook kdms voelde de lockdowns (hoewel ik in mijn handen knijp dat ik nog mijn omzetbelasting gehaald heb in 2021) en ik werd natuurlijk onzeker. Ik denk dat vanuit onzekerheid ontstaat dat je afgeleid wordt door mensen die wél willen concurreren. Nu laat ik me niet meer afleiden. Werk samen met andere "praktijkversterkende eenpitters" en focus me alleen op eigen doelen. Authentiek zijn in een markt betekent dat je dus focus houdt op je eigen doelen. Daar kwam ik gelukkig dus achter. Veel, met name startende praktijkhouders focussen zich ook nog teveel op de andere tandarts om de hoek. Terwijl als ze de focus op eigen praktijk leggen een onderscheidend vermogen ontstaat en ze merken dat er eigenlijk geen concurrentie is. Hooguit een soort collega een straat verderop. Een growth mindset helpt je, een fixed mindset belemmert.

Deze week was in een online platform waar praktijk managers elkaar ontmoeten de vraag uitgezet welke opleidingen er nu zijn. Natuurlijk vertelde ik kort over de hybride leerlijnen, e-learning en coaching in 1. (Op 3 levels). Enfin, een grote opleiders schreef onder mijn tekst;"trap niet in dit soort verkooppraatjes, kom bij.." Ik wist niet wat ik las. Ongehoord toch. Het leuke was dat veel praktijkmanagers hetzelfde dachten en me buiten het platform benaderde dat die ... wel een heel gek antwoord had gegeven en ze juist meer wilden weten en ik zo niet 1 maar 4 nieuwe leerlingen mag verwelkomen. Ik heb degene benaderd die de post plaatse:"Hi jammer dat je me aan het beconcurreren bent, zullen we eens met elkaar praten?" Daar had ze geen behoefte aan. Een andere opleider wel. We hebben een leuk gesprek gehad en omdat ik ik ben en zij zij is, hebben we beiden andere accenten in de trainingen en andere aanvliegroutes. Ik zie haar helemaal niet als concurrent en zij mij nu ook niet meer. Ze zuchtte;"Er valt een last van me af voel ik'. Een zelf opgelegde last, vanuit een fixed mindset. Eigenlijk ondermijn je daarmee jezelf.

Ontspan. De vijver is groot genoeg.

Zo ook tandartsen. Stop alsjeblieft met elkaar als concurrent te zien. De tijd dat er te weinig patiënten waren is voorbij. Er zijn veel meer patiënten dan tandartspraktijken. Want er is een tekort. Idem met huisartspraktijken. Werk toch meer samen, vertrouw op je eigen patiënten bestand, maak die stabiel door een band aan te gaan met je patiënten. Stuur nieuwsbrieven en update je website. Geef ze de kans afspraken zelf in te plannen of bied onderscheidende service aan. Zoals een lange 1 op 1 intake of wat bij je past. Bel de tandartsen in je omgeving eens en maak goede connecties. Samen wil je toch goede zorg leveren? Verwijs door als het se patiënt versterkt en werk aan de relatie met je patiënten.  Door de relatie blijven ze, voelen ze zich betrokken, verbonden. Meer focus op je eigen toegevoegde waarde, op je missie ipv op het succes van een ander. Dan krijg je ook de patiënten die bij je missie passen.

 

Dat merk ik nu ook, want wat heb ik leuke 'klanten', stuk voor stuk. Allemaal bevlogen en met een heldere visie. Toen ik net begon kwamen wel eens eigenaren op me af die me op vrijdag avond (met duidelijk een wijntje op) belden en vertelden dat ze tegen hun medewerkers hadden geschreeuwd en nu echt wilden veranderen en coaching wilden. "Ik wil t totaal pakket", "Je kunt ook eerst 3 maanden doen en dan verder kijken," zei ik dan voorzichtig, "nee hoor gewoon t hele jaar. Maak maar een offerte." De eerste afspraak plannen we in en ik super blij natuurlijk (blue he;) en na offerte sturen hoorde ik niks meer, werd telefoon niet opgenomen en mail niet beantwoord, appjes kwamen niet aan. Zulke 'klanten' hoef ik niet, ik vis gelijk ze er al uit. De "grote belovers" mogen enthousiast ergens anders versterking zoeken. De mensen met visie en passie voor hun praktijk die commitment aandurven gaan zijn bij mij welkom. En het leuke is dat sinds ik dat besloten heb ik ook zulke klanten heb. En als mijn aanbod niet helemaal aansluit verwijs ik ze door.

Mooie samenwerkingen waarin je merkt dat we  allebei heel anders de mondzorg weer verrijken maar beiden veel te bieden aan praktijken en hebben allebei passie voor de mondzorg. En dan praat je allebei zo een tijd met elkaar, dan raak je verbonden. Er ontstaat een gunfactor. En die is kostbaar. Zonder winstbejag maar gewoon om onze klanten te bieden wat ze echt nodig hebben. Ik wil veel meer van zulke samenwerkingen, geen fee over Opdrachten, gewoon op basis van gunnen. Op basis van Kwaliteit toevoegen aan je eigen trajecten door je netwerk in te zetten.

 

Van concurreren wordt ik moe, raak ik geïrriteerd, wordt ik kattig en het haalt me van mijn positieve focus af. Ik kom niet in een flow zeg maar.. Of samenwerken of je doet maar. Allemaal prima. Maar concurreren doe ik niet meer. Basta. Ik weet wat ik te bieden heb en sta voor mijn diensten. Die zijn sterk en werken. Praktijkeigenaren mogen ook steviger in hun eigen zadel gaan zitten, meer geloven in hun onderscheidend vermogen. Laten we ophouden met concurrentie model en overstappen naar connectie model.

Gelijke gedachten trekken elkaar aan.

Vrijdagavond kreeg ik een bericht van Ron Steenkist, een tandarts en bevlogen mondzorgmentor:"Wat ben je goed bezig, fijn weekend: werk niet te hard Ruth.!' Zo leuk! Zo kan het ook. Rense Nauta heeft een prachtige soort intervisie app ontwikkeld waarin praktijkhouders elkaar kunnen versterken en vragen kunnen stellen. Geert Dijkstra heeft met zijn team een praktijkmanagers netwerk opgezet, naast Medisch ondernemen. Walter Lorjé en Irene Boers bieden experts en behandelaars een blogplatform geheel vrijblijvend, leuke is dat ik er regelmatig ook op mag bloggen!! Er zijn zoveel mensen die wél voor verbinden gaan en ik zie het steeds meer. Daar wordt ik blij van, daar richt ik me op en zo wordt er een gat geslagen aan de mensen die elkaar blijven beconcurreren. Zo voel ik het echt.

 

Steeds meer zie ik dat de behoefte aan verbinden groeit en ik hou ervan, ik geloof zo enorm in werken vanuit relatie ipv vanuit sales. Er worden zoveel mooie dingen gedaan in de mond/zorg. Laten we elkaar feliciteren met nieuwe diensten en helpen, laatst heb ik nog een startende ondernemer allerlei tips gegeven; hoe je goedkoop een website bouwt, hoe je blogt etc. Super fijn iemand even zomaar op weg te helpen, niet overal hoeft een prijskaartje aan. We hebben elkaar allemaal nodig. Als je een ander helpt verrijk je zelf ook als mens. Als je een anders als concurrent ziet ben je in feite onzeker over je eigen diensten en geloof je nog niet in je onderscheidende kracht.

Ik heb t geleerd, het los te laten, het te omarmen, ok dan heeft de knmt een vergelijkbaar product, ze hebben mij niet. Ik heb mijn know how en mijn humor en ervaring en durf daarop helemaal koers te houden. Jij mag ook veel meer in geloven dat je iets unieks te bieden hebt s praktijk eigenaar en vanuit daar ook je praktijk onderscheidend maken. Dat geeft energie, dat geeft focus op de goede dingen, dat geeft een team dat zich gedragen voelt en trots is om voor je te werken. Het kan echt.

Kijk eens verder naar andere pioniers in mondzorg 

 

De website van Irene Boers en Walter Lorjé waar je verschillende experts  op vindt, maar ook vooruitstrevende visies en wetenschappelijke kennis zonder winstbejag is https://www.tandarts.nl/

 

Kijk hier naar wat ex medepraktijkeigenaar /praktijkmanager Natasja Dik-Guliker na verkoop praktijk nu voor een mooie coachende diensten aanbiedt : https://www.365jezelf.nl/

 

Nieuw Tandartsen en behandelaren platform van Rense Nauta https://dentalonboarding.com/feed

 

Luister eens een aangename en inzichtgevende podcast van Ron Steenkist of lees zijn contents dagelijks, over tandheelkundige behandelingen.https://www.linkedin.com/in/ronsteenkist

 

Goede verzuimcoach nodig? Ellen Vrieling is the best. Ik geloof ook voor interim praktijk management opdrachten, maar vraag het haar zelf eventjes anders https://www.linkedin.com/in/ellen-vrieling-b9474938

 

Foto's nodig voor je portfolio of website? Petra Kroeze maakt prachtige foto's van jou, je team en je praktijk. Tegen hele betaalbare prijs. Je vergeet dat een camera op je staat. DIT BEN IK FOTOGRAFIE.. te vinden op LinkedIn https://www.linkedin.com/in/petra-kroeze-53111237

Sale!

Koffiemok voor Praktijk Manager

€ 24,95 € 17,95
Sale!

Koffiemok voor Praktijk Manager

€ 24,95 € 17,95

Magnetron bestendig 

Liever met hand afwassen 

Warme en koude dranken

Sale!

Podcast bundel

€ 69,95 € 27,95
Sale!

Podcast bundel

€ 69,95 € 27,95

Mega lentendeal! Tot 15 juni 22

5 Auditieve lessen voor praktijk managers. Van 10 tot 25 minuten lang. Super prettig om te luisteren op je eigen moment. Normaal alleen voor members. 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Ron
2 jaar geleden

Mooie eerlijke blog, Ruth👍👍