• 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗿𝘁 𝗶𝗻 𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗻 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝗹𝗲𝗶𝗱𝗲𝗿𝘀
  • 𝗣𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝘁𝗿𝗮𝗷𝗲𝗰𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝗵𝗼𝘂𝗱𝗲𝗿𝘀
  • 𝗔𝗺𝗯𝗶𝘁𝗶𝗲- 𝗲𝗻 𝗴𝗿𝗼𝗲𝗶𝘀𝗰𝗮𝗻
  • 𝗚𝗿𝗮𝘁𝗶𝘀 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗹 𝗾𝘂𝗶𝗰𝗸𝘀𝗰𝗮𝗻
  • 𝗠𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿𝘀𝗵𝗶𝗽 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸𝗺𝗮𝗻𝗮𝗴𝗲𝗿𝘀
Home » Zondagavondblogs

Zondagavondblogs over leidinggeven in een mond/zorgpraktijk

Ruth is naast gastblogger voor Medisch Ondernemen en het Praktijk Managers netwerk ook schrijver van columns op tandarts.nl Haar zondagavondblogs die op LinkedIn en hier te lezen zijn, worden gemiddeld tussen de 2 en 15 duizend keer gelezen na lancering. Wil je Ruth volgen klinkt op de button

Communicatie is de bodem van samenwerken en heeft aandacht nodig

Ik was uitgenodigd als gastspreker voor de Dag van de Praktijkmanager, afgelopen donderdag in Amersfoort. Het onderwerp zou 'Feedback" zijn, ik kreeg de vrije hand er invulling aan te geven. Voor mij was direct duidelijk dat het dynamisch moet worden, en niet alleen een presentatie maar dus een workshop. "Hands on".

Lees meer »

Preventie assistente Zzp? Nee

Tandarts assistentes voelen een glazen plafond. Als ze op de praktijk komen werken, zijn ze vaak net van school af en super blij met de mooie baan. Maar na een paar jaar gaat het al kriebelen, een preventie opleiding wordt gevolgd en ze krijgen de mogelijkheid 2 dagen per week eigen patiënten te krijgen en een agenda wordt voor ze ingepland. Ho.... wacht... eigen patiënten? Wacht even, hier gaat wat mis. 

Lees meer »

'Ik voel me niet gewaardeerd door de nieuwe eigenaar'

Ze zit tegenover me, een van mijn toppers, een senior praktijk manager die werkelijk alles kan, ze kan balie, ze kan assisteren, ze is al jaren pm in een 7 kamer praktijk en is sinds 3 maanden Member van de KDMS Academy. Dus iedere maand krijgt ze een nieuwe module die opent voor haar en die ze afsluit met opdrachten om de lesstof om te zetten in concrete doelen en coaching.

Lees meer »

Waarom het concurrentiemodel niet meer werkt voor mij

Deze week heb ik een aantal dingen uit mijn comfortzone gedaan. Ik ben live gegaan, heb een webinar gehost én heb een fotoshoot gehad. Het voelt super goed om mezelf te pushen en voor mij is de uitdaging om de druk er nu op te houden. Want er komen natuurlijk weer posts en webinars, in mei presenteer ik op de Dag van de Praktijkmanager over 'feed back en positieve communicatie op de praktijk' en komende week maak ik 1 op 1 kennis met mijn nieuwe leerlingen in de KDMS Academy. Ik heb er echt zin in. Ik hou van mijn werk, ik hou van mijn onderneming. Het voelt zo goed om mensen te kunnen helpen vanuit expertstatus. Steeds vaker krijg ik een appje van een chef de Clinique die met me wil sparren. In het eerste telefoongesprek gaat 't vaak al vanzelf. 

Lees meer »

Leiderschap en ondernemen is niet iets dat je leert op de ACTA jammer genoeg

Leiderschap (en ondernemersschap) is niet iets dat veel praktijkhouders goed in de vingers hebben. Ook in goed lopende praktijken vinden eigenaren het vaak lastig om goed en coachend leiding te geven. Wat bied jij als leidinggevende aan je team? Wat heeft jouw team nodig om jouw missie en visie te vertalen naar patiënten? Hoe doe je dat? Omdat je als leidinggevende je eigen instrument bent is er altijd ruimte voor verbetering en heb je reflectie nodig ook als je praktijk lekker loopt. 

Lees meer »

STAPPENPLAN Informatierecht patiënt implementeren in de praktijk

Een patiënt gerichte praktijk is een praktijk die weet hoe je de richtlijnen implementeert. Ik merk dat toch niet alle praktijk eigenaren weten waar te beginnen om in ieder geval het in de basis in orde te hebben. Er zijn zoveel richtlijnen en soms klinkt het "op orde maken' als tijdrovend en ingewikkeld. Terwijl ik zeker weet dat je veel al automatisch voor elkaar hebt maar vaak net op andere kanalen of andere wijze zou moeten communiceren voor het vinkje. Daarom vandaag in de zondagavondblogs op De Internationale Dag van de Mondzorg een helder stappenplan: 

Lees meer »

Als een tandarts uit je team voor zichzelf begint, hoe ga je dan goed uit elkaar?

We hebben deze keer een online meeting, hoewel we beiden liever face to face afspreken is dit voor nu even handiger. Hij appte me vanmiddag:"Ruth nu gaat Sjoerd ook een eigen praktijk beginnen." We appten wat heen en weer en besloten vanavond dus te Google meeten. Arno heeft een alles-in-1-traject voor hem en zijn praktijk dus super fijn zo instant-sparring zonder gedoe over facturatie enzo.

Lees meer »

Een praktijk overnemen is uitdagend en spannend tegelijk

Yes! Je bent zover, de contracten zijn getekend, de koop is rond, jij wordt eigenaar van een tandheelkundige praktijk! Super spannend en leuk. Je hebt heel duidelijk voor ogen hoe er in jouw praktijk wordt gewerkt straks, welke zorg je de patiënten wilt bieden. Misschien heb je de missie en visie al helder op papier of in ieder geval een idee welke richting je op wilt gaan werken. Je hebt er ontzettend zin in de schouders eronder te gaan zetten. Om sterke relaties op te gaan bouwen met je patiënten waarin je ze wilt motiveren medeverantwoordelijkheid te voelen voor het behandelplan. Het is bijna zo ver. De praktijk begint al esthetisch te veranderen en het moment om het 'lintje door te knippen' is geprikt, wel al 2 keer verschoven omdat een verbouwing uitliep maar 1 april ga je open. De praktijk gaat niet echt open maar dat is wel de startdatum voor jou dat jouw praktijk van jou is. 

Lees meer »

Leidinggeven aan een team is het goede voorbeeld geven

We zitten in bijna de laatste sessie, Marieke en ik, ongelooflijk dat ons traject bijna afgerond is, ergens ga ik haar missen. Ik heb al eerder geblogd over deze praktijkmanager en vandaag schrijf ik denk ik mijn laatste blog geïnspireerd op onze sessie. Marieke gaat goed. Het team is veel meer in de mee-stand en volgens Marieke was ons vorige thema: 'Voorleven in plaats van Voorzeggen' een redelijke pittige opdracht maar heeft het haar wel veel gebracht. Leidinggeven zit hem gewoon vaak in de kleine dingen. Een leidinggevende die al te maken heeft gehad met weerstand in het team moet zich nog bewuster zijn van haar eigen houding in de praktijk. Natuurlijk wordt je echt een soort familie met elkaar, dat kan best ook daardoor lastig zijn iemand bijvoorbeeld aan te sporen anders te gaan assisteren, of een patiëntenkaart in te vullen als je weet dat haar moeder ziek is.

Lees meer »

Als de praktijk manager zich niet losweekt van balie taken gaat de geest uit de fles

Ik heb een zoom meeting met eigenaar Hank die me heeft gevraagd of ik wil kijken waar processen kunnen verbeteren/ versnellen op zijn praktijk en of ik zijn praktijk manager kan gaan begeleiden. Ik ben een ochtend op de praktijk geweest en heb natuurlijk het intake formulier binnen. Er zijn zeker punten gezien waar de aandacht naar toe mag, of eigenlijk, op een andere manier naar toe mag dan hoe het nu is. Want er is wel aandacht voor verbeteren maar niet op procesmatig niveau. Heel veel wordt ad hoc even gauw geregeld, eerlijk gezegd denk ik dat dit ook wel hoort bij een praktijk. Soms heeft een tandarts iets voor een patiënt gewoon even snel iets extra's nodig, en dat mag best even tussendoor. Logisch. Maar als processen niet gemanaged worden dan zie je toch dat er geen structuur komt. Iedereen is erg veel met elkaar bezig, assistentes leiden elkaar zo'n beetje op, iedereen 'helpt elkaar' maar eigenlijk is er gewoon te weinig focus op eigen functioneren. Een praktijk waar iedereen individueel veel aandacht heeft op dagelijks verbeteren van het functioneren komt in een geweldige flow.

Lees meer »

Als de praktijk manager gaat micromanagen

Tirsa heeft me uitgenodigd elke vier maanden dit overleg tussen haar en de praktijk manager te leiden. Niet alleen het algehele praktijk management komt aan bod (6 focuspunten) maar ook de onderlinge communicatie en een paar praktische punten gaan we doorlopen: flow, planning, personeelsbezetting. "Hoe gaat het met jullie? Wat gaat goed? Wat kan beter?" Ik zie twee vermoeide gezichten voor me. Het continue aanpassen van de dagprogramma's en roosters door quarantaines van patiënten maar ook van medewerkers die niet mogen komen werken zonder enig ziekteverschijnselen, trekt duidelijk een wissel naar 2 jaar lockdowns, legere agenda's. Patiënten stellen controles uit en aantal pijnklachten gaan omhoog, vaker wordt een endo  ingepland dan in 2020. Echt opvallend hoe ver dit doorwerkt allemaal in een mondzorg praktijk. Én pijnlijk. 

Lees meer »

Een florerende praktijk heeft medewerkers die processen altijd willen verbeteren

'Ruth ik wordt er echt niet goed van, kom ik vandaag op de praktijk is wéér de voorraad niet aangevuld, zijn de prullenbakken niet geleegd en wordt de stoel nog doorgespoeld terwijl het 8 uur is. Ik heb 100 keer gezegd hoe ik het wil zien als ik aankom op de praktijk. Ik blijf agentje spelen. Zeg jij maar wat ik nu moet doen hoor ben er helemaal klaar mee." Joyce heeft ingesproken op mijn what's app. Super handig, hoeft ze niet te typen en ik kan t rustig afluisteren. Ik snap dat ze wilt dat ik haar even zeg wat ze moet doen en dat dan voila alles op rolletjes loopt. Eerlijk gezegd jeuken ook mijn handen om niet wél dat te doen. Maar natuurlijk hou ik me in en stel voor dat we een processen doorloop gaan organiseren. Of te wel een teamversterker.

Lees meer »

Hoe houd je de maatschappelijke spanningen buiten je praktijk en een goede sfeer in je team

Er is teveel maatschappelijke onrust die steeds meer voelbaar op je praktijk worden. Patiënten die bellen hun afspraak af of gaan een discussie aan met de balie assistente over de maatregelen, onderling in het team wordt er anders gedacht over de noodzaak van de maatregelingen. Je hebt zelf tot nu toe het best voor elkaar gekregen om de 'corona-discussie' toch af te vlakken en met elkaar de schouders eronder te blijven zetten. De gesprekken over andere dingen te laten gaan maar je merkt dat het je steeds meer energie kost. 

Lees meer »

Een zelfsturend team levert meer kwaliteit en ervaart meer werkgeluk maar heeft wel kaders nodig om elkaar te blijven uitnodigen om te willen ontwikkelen

Een praktijk leiden is uitdagend maar eerlijk is eerlijk ook gecompliceerd en soms vermoeiend. Het is natuurlijk zo dat ik vooral eigenaren ontmoet als het niet goed loopt (nog steeds jammer dat ze zo lang wachten), en allemaal hebben ze als gemene deler dat de focus in hun team niet goed ligt. Daardoor is de flow niet lekker, worden teveel fouten gemaakt en voelt de eigenaar zich als een 'agent". Sommigen hebben hun passie verschoven van praktijk leiden naar het behandelen en hun team zelfsturend gemaakt. Tenminste, zo noemen ze het dan. 

Lees meer »

Als je accountability vastlegt als praktijk leider creëer je betrokkenheid en stabiliteit

Als leidinggevende van een Dental team, heb je per definitie altijd te maken met multicimplexiteit in aansturing. Niet alleen is er sprake van hiërarchie (door wet- en regelgeving) maar ook zijn er grote verschillen in denk- en werkniveau binnen je team. Het vinden van 'er juiste toon' is natuurlijk heel belangrijk als je jouw team inspirerend wil leiden. Maar dat kan soms ook lastig zijn. In de behandelkamer is een duidelijke hiërarchische verhouding. Maar zodra je samen in de keuken staat wil je dat die weg is. Of in ieder geval minder voelbaar. En dat is soms gewoon echt lastig. Meer hierover in een komend zondagavondblog.

Lees meer »

Patiënten voelen heel goed hoe de praktijk wordt aangestuurd

Het is 'in, Balans wil iedereen ineens hebben, vinden en houden. Als iemand vraagt hoe het met je gaat en met je praktijk. is dan ook héérlijk om zeggen: "Ik ben helemaal in balans.'  En nog heerlijker om het ook te voelen dat het zo is. Maar heel vaak is het niet het eerlijke antwoord. De praktijk leiders die vanuit de goede growthmindset hun praktijk aansturen vinden sneller balans. Andere mensen gaan nu eenmaal graag met evenwichtige mensen om, want dan hebben ze iemand om zich aan op te trekken. Positieve mensen zijn een soort magneet. Een praktijk leider die in balans is heeft gauw een team dat graag voor haar/hem de mouwen opstrookt en meer betrokken is en ervaart daardoor ook meer balans. Dat is een 'positieve vicieuze cirkel.'

Lees meer »

Bazig zijn heeft echt niets te maken met leidinggeven

Esther is praktijk manager van een keten en geeft leiding aan een middel grote praktijk met 5 kamers. Het loopt beter sinds Esther er een half jaar geleden begonnen is, de omzet is omhoog gegaan maar ergens gaat t toch niet lekker. Iedereen werkt een beetje op een eilandje en hoofd HRM heeft mij benaderd Esther te versterken in haar leiderschapsrol. Maar ook gewoon praktische tips te geven. 'Het is een meid met het hart op de goede plek maar nogal bazig.  En dat valt niet bij iedereen evengoed, dat bazige." Esther vindt zelf dat t wel goed gaat, ze wil wel coaching maar ergens twijfelt ze volgens mij of zij het nodig heeft "Ruth als ik aardig ben dan staan morgen de trays weer opgestapeld in de omloop."

Lees meer »

Mailbox ontploft? Schoon hem niet alleen op, start een logisch reply systeem

Ik heb een telefonische afspraak met Anouk*. Haar balie loopt niet helemaal lekker, niet omdat er geen inzet is of haar balie assistente niet goed is, het is gewoon te druk. De telefoon rinkelt maar door en die mailtjes.. daar komt ze niet aan toe. Maar zo loopt Anouk wel geld mis. Alle mailtjes worden geprioriteerd met vlaggetjes maar als er geen opvolging komt, hebben die vlaggetjes geen zin. Nu had ze daardoor een belangrijke mail over een betaling over het hoofd gezien en moest ze dát probleem weer tackelen.  "Ik blijf zo achter de feiten aanhobbelen voor mijn gevoel." Anouk vervolgt: "ik wil graag dat jij, Ruth onze balie assistentes leert hoe ze die mailbox moeten beheren maar ook dat je op afstand ons wekelijks hiermee helpt de komende tijd.' Een duidelijke hulpvraag dus deze keer. 

Lees meer »

Regeldruk en verantwoordelijkheid weegt zwaar voor praktijkhouders

Steeds meer praktijkhouders staan onder een enorme regeldruk en hebben last van het teveel verantwoordelijkheden. Ergens begin ik de indruk te krijgen dat hierop een taboe ligt. Dat kan natuurlijk ook komen omdat ik praktijk houders coach en ondersteun naar meer balans en daarom het vaker tegenkom. Dat het een 'kinderwagen effect' is dat ik dit zo ervaar, maar toch wil ik er over schrijven vandaag. Kinderwagen effect is dat als je zelf net moeder bent geworden ineens heel veel kinderwagens op straat ziet die je eerst niet zag, natuurlijk waren die er maar je interesse lag er niet dus filterde je ze onbewust uit het straatbeeld. Je kunt t ook 'knappe mannen effect noemen' als ik vroeger vrijgezel was zag ik ineens heel veel knappe mannen die ik daarvoor niet zag. In ieder denk ik toch dat ik een taboe signaleer op het 'tegen burn out' aanzitten van praktijk eigenaren en behandelaars. Er wordt wel gesproken over de regeldruk die te hoog is maar praktijk eigenaren vinden naar een executive coach gaan toch best een grote stap. Als ze eenmaal met me in gesprek zijn hoor ik, zonder uitzondering: "Had ik t maar eerder gedaan."

Lees meer »

Als regiomanager intervisies leiden, dat is vaak de kers op de taart

Marieke is regiomanager en we hebben eens per maand een sparring/coaching sessie. Af en toe ben ik stand by om via app even te horen hoe het gaat. "Praktijkmanagers krijgen Behandelarenoverleg niet van de grond, wordt steeds uitgesteld'. Omdat dit punt Marieke toch ook een sturende rol heeft Beslissen we er in onze sessie op terug te komen. 

Lees meer »

Als je praktijk manager niet met gejuich wordt binnengehaald

Ze zit voor me en heeft deze week zelf gezegd, 'rock bottom' gehaald. Ze is net gescheiden. Hij kwam nog een paar spullen ophalen en ondanks haar voornemen vriendelijk te helpen kregen ze ruzie. Ze zucht. Volgende week komt hij met Kees hun bank ophalen, als haar nieuwe bank geleverd is. Daarna is t echt voorbij. Daar is ze aan toe. Ze wonen nu al een paar maanden apart en alles is al getekend. De twee kinderen van 8 en 10 lijken langzaamaan redelijk gewend aan het nieuwe ritme en laveren tussen twee huizen. Gezegd moet worden dar haar exman wel heel goed ook de kinderen een fijne plek heeft gegeven bij hem thuis. Dat doet haar goed, maar als de kinderen er niet zijn, voelt ze nog steeds een enorme leegte. Een falen. Niet dat ze niet druk is. Juist als ze er niet zijn, maakt ze dagen van minimaal 10 uur op de praktijk.

Lees meer »